I allmänhet är konjunkturen uppdelad i tre delar: expansion, kontraktion och depression. Det finns olika stadier inom varje fas av konjunkturen i branschen. Varje steg har sina egna egenskaper. Följande diskussion behandlar varje steg separat för att ge dig en rättvis uppfattning om hur var och en av stegen fungerar i industrin.

Expansionsfasen definieras som den ”början” av expansion i branschen. Det är här de flesta av de stora tillverkarna går för att etablera sina egna produktionsanläggningar för att möta konsumenternas efterfrågan. De tittar också på andra möjligheter att öka sin verksamhet omfattning. Till exempel kan de starta en oljeraffinerings anläggning, eller ett pappersbruk, för att hjälpa till att expandera sin befintliga verksamhet. En viktig aspekt av denna fas i branschen är förmågan att stå emot konkurrens. Detta innebär möjligheten att producera varor till ett rimligt pris. Utöver detta kommer nya marknader också att hittas för att öka verksamhetens omfattning. En annan sak som bidrar till industrins tillväxt är tillväxten av företagets produktionskapacitet. Det är denna produktionskapacitet som bestämmer företagets värde. Det är också detta värde, som påverkas av ekonomin i allmänhet. Expansionscykeln börjar med de nya investeringarna i tillverkningsprocessen och slutar med att företaget expanderar till andra länder eller marknader.

Minskad vinst och likvidera tillgångar

Nästa del av fasen i industrin är nedgången skede, när marknadsvärdet på företaget minskas på grund av konkurrens. Om företaget inte kan övervinna konkurrensen, kan dess värde även sjunka under noll. Under nedgången kan företaget tvingas att likvidera sina tillgångar för att förhindra att det går under. Vid denna punkt kan företaget börja förbereda sig för nästa steg i expansionen i branschen. Depression skede kan pågå från tre till sju år beroende på omfattningen av nedgången i marknadsvärdet. Efter nedgången kan företagen återvinna det förlorade kapital som investerats under expansionsperioden. Företagets vinster kommer dock att ta längre tid att nå sin maximala potential. Som ett resultat kan företaget fortfarande behöver en del pengar för att finansiera investeringar under depressionsperioden.

Recessionsstadiet i industrin definieras som den tidsram där företagets marknadsvärde sänks snabbare än under expansionsperioden. Recession påverkar inte företagets lönsamhet, utan att upprätthålla sin verksamhet. Eftersom företaget kommer att drabbas av lägre avkastning, är det en tid då nya investeringar och kapitalkällor krävs.