Inom mikroekonomi är en industri ett ömsesidigt beroende segment av ekonomin som gör en närliggande grupp av produkter, tjänster eller råvaror. Man kan till exempel hänvisa till möbelindustrin som bilindustrin, eller möbeltillverkningsindustrin som biltillverkningsindustrin. I mikro-nivå analys, en mikro-industri brukar beskrivas av namnet på den vara den tillverkar. Detta gäller inte för alla branscher. En tillverkare av en ny typ av TV kan betraktas som en mikrotillverkare, medan tillverkaren av en ny typ av bil skulle betraktas som en mikroindustri. Mikroindustrin har ett antal komponenter. Komponenterna kan vara produktens tillverkningsprocesser. De kan också vara de komponenter som används i produktionen, inklusive maskiner och delar. Mikroindustrin själv kan bestå av flera mindre industrier, var och en med sina egna komponenter och produktionsprocesser. Vissa mikroindustrier kan vara beroende av varandra med andra, såsom tillverkare och leverantörer.
Det finns två typer av mikrotillverkare. Den första är en återförsäljare som antingen säljer sitt eget lager eller säljer det till en grossist. Detaljhandlaren skulle vara en mikrotillverkare av de varor de säljer, medan grossisten är grossist av de artiklar som säljs av återförsäljaren. Den andra typen av mikrotillverkare är tillverkaren. Producenterna är engagerade i processen att göra en produkt. Dessa inkluderar jordbrukare, virkesföretag, och liknande. Dessa industrier kan ha två delar: tillverkarna och importörerna. Tillverkningsindustrin sysselsätter vanligtvis ett stort antal arbetstagare, även om vissa branscher sysselsätter färre arbetstagare än andra. De största tillverkningsindustrin inkluderar klädtillverkare, livsmedelstillverkning, bilar och datorer, som alla sysselsätter ett stort antal arbetstagare. Även om storleken på en bransch vanligtvis kommer att påverka lön och tillgänglighet för arbetstillfällen, det finns vissa undantag.
De mikroindustrier som beskrivs ovan är de minsta segmenten i de större näringsgrenarna. De branscher som beskrivs som de största av de stora branscherna är detaljhandeln och finanssektorn. Dessa inkluderar återförsäljare, grossister, banker, kreditkortsföretag, och liknande.
Efterfrågan och arbetskraft
Hur stor en industri är avgör storleken på efterfrågan och utbudet av arbetskraft, och resurser i den branschen. När efterfrågan överstiger utbudet av tillgängliga arbetstagare och resurser, kommer verksamheten att uppleva en brist. I den situationen kan man tvingas göra eftergifter för att hålla branschen verksam, och detta kommer att leda till att industrin krymper. Ekonomer hänvisar till denna situation som en brist, och effekten märks av alla berörda företag. När branschen är igång i liten skala, det finns många anställda. Den motsatta situationen uppstår när en stor industri upplever en brist på resurser. I så fall måste de berörda företagen hitta sätt att minska kostnaderna för att upprätthålla sin verksamhet. Det är inte ovanligt att företagen minskar kostnaderna för att behålla ett stort antal anställda för att betala sina fasta omkostnader. Det finns också vissa branscher som måste sänka sin arbetskraft och andra kostnader för att förbli lönsamma.
Storleken på en industris produktion och distribution, och kvaliteten på råvarorna är några av de faktorer som avgör dess lönsamhet. Företagets storlek påverkar också vinstmarginalen och den takt med vilken det kan upprätthålla sig själv på kort sikt. Ett stort företag som producerar högkvalitativa råvaror och varor kan upprätthålla sig i en hög takt, medan ett företag som tillverkar varor av låg kvalitet, ofta med hjälp av billiga maskiner och metoder, inte kan göra det. Andra faktorer som avgör en industris framgång är hur företaget är strukturerat. Ett företag som verkar i ett komplicerat nätverk av relationer mellan olika organisationer är mer framgångsrik än en som verkar i en mycket enklare struktur. Strukturen kan ha en indirekt effekt på lönsamheten men ses ofta som huvudansvarig för en industris framgång.
Många företag försöker skapa en affärsstruktur som har visat sig vara framgångsrik. Till exempel grundades bilindustrin, med sina omfattande nätverk av leverantörer, lager och återförsäljare, eftersom ett företag kunde etablera sin egen infrastruktur. Denna struktur har fungerat i flera år, men ett företag kan behöva överväga att byta till ett system för att få en konkurrensfördel.